مقالات

مهم ترین ویژگی های یک مشاور حقوقی خوب

امین و قابل اعتماد بودن

اولین و مهمترین ویژگی یک مشاور حقوقی خوب، امین و قابل اعتماد بودن او است. باید توجه داشت که مشاور حقوقی در جلسه مشاوره، محرم اسرار طرف مقابل است و در این زمینه یک مسئولیت و تعهد اخلاقی مهمی بر عهده اوست.

 

داشتن دانش حقوقی کافی

دومین ویژگی یک مشاور حقوقی خوب، تسلط کامل بر همه قوانین و مقررات مرتبط با مسائل حقوقی است. با توجه به این ویژگی، مشاور می تواند افراد را نسبت به حقوقی که قانونگذار برای آن ها در نظر گرفته است آگاه سازد و با دادن ذهنیت به افراد، آنان را نسبت به عواقب اقدامات خود هشیار سازد.

 

داشتن قدرت تصمیم گیری لازم

یک مشاور حقوقی خوب باید بتواند در یک بازه زمانی کوتاه و در همان جلسه مشاوره بهترین و درست ترین تصمیم را گرفته و با توجه به همان تصمیم طرف مقابل را راهنمایی نماید.

 

داشتن قدرت کلام

یک مشاور حقوقی خوب باید از قدرت سخنوری لازم برای متقاعد نمودن افراد جامعه بهرمند باشد. در برخی مواقع ممکن است یک مشاور حقوقی دارای اطلاعات حقوقی کافی باشد ولی بدلیل فقدان این ویژگی نتواند افراد را به روش درست و موثر راهنمایی نماید.

 

بیان مسائل حقوقی به زبان عامه

درک مفاهیم حقوقی نیاز به دانش و تخصص دارد و ممکن است برخی افراد نتوانند درک حقوقی لازم از این مسائل و مفاهیم را داشته باشند لذا این هنر یک مشاور حقوقی خوب است که بتواند مسائل و مفاهیم حقوقی را ساده سازی نماید و از این طریق افراد بتوانند مسائل حقوقی را براحتی درک کنند.

 

عدم منفعت طلبی

هدف یک مشاور حقوقی خوب صرفا کسب منافع شخصی نیست بلکه هدف اصلی او اگاه نمودن افراد نسبت به حقوق خود در جهت پیشبرد عدالت است. همچنین در این ویژگی می توان به دریافت دستمزد منصفانه اشاره نمود.

  • در مطالب فوق به مهترین ویژگی های یک مشاور حقوقی خوب اشاره گردید. همچنین باید توجه نمود که سن و جنسیت صرفا نمی توانند ملاک های موثری برای تعین یک مشاور حقوقی خوب باشد.
  • همچنین افراد قبل از جلسه مشاوره بهتر است راجب سوابق کاری و حوزه تخصص مشاور حقوقی تحقیقات لازم را بعمل آورند.
  • توجه داشته باشید که علاوه بر ویژگی های فوق که ملاک یک مشاور حقوقی خوب می باشد، مهمترین مسئله، داشتن صداقت و گفتن همه مسائل لازم بدون محافظه کاری به مشاور حقوقی است تا ایشان بتواند به صورت مطلوب و کارآمد، افراد را راهنمایی کند.

انتخاب و معرفی وکیل پایه یک دادگستری خوب

  • در مورد انتخاب و معرفی یک وکیل خوب دادگستری باید گفت، وکیل پایه یک دادگستری فردی است که دارای پروانه وکالت از سوی یکی از کانون های وکلای دادگستری می باشد که اقدام به طرح دعوی یا دفاع له یا علیه موکل در کلیه مراجع قضایی و غیرقضایی اعم از دادگاهها، دادسراها، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف، ادارات ثبت شرکت ها، شهرداری و … می نماید. وکلای دادگستری باید دارای شرایطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت در دادگاهها برای آنها مقرر گردیده است.لذا، وکلاء دادگستری تابع آیین نامه ها و ضوابط مندرج در کانون های وکلای هستند. 

 

  • تعهد وکلای پایه یک دادگستری به هیچ عنوان تعهد به نتیجه و تضمین نتیجه دعوی نیست، بلکه آنها متعهد هستند در تمامی مراحل دادگستری، نهایت تلاش و کوشش خود را به کار بگیرند و صلاح و غبطه موکل را رعایت کنند.

 

  • وکلای پایه یک دادگستری در مقابل موکل موظف به رعایت اخلاق حرفه ای، انعقاد قرارداد وکالت، توافق راجع به حق الوکاله و رعایت صلاح موکل و در جریان گذاشتن موکل از پروسه رسیدگی هستند.

 

  • هرچند برای پرداخت حق الوکاله، تعرفه های کانون وکلا وجود دارد، لیکن وکلا می توانند در قالب قراردادی خصوصی و با توجه به میزان تحصیلات و تجربه و سابقه و تخصص کاری نوع پرونده و غیره با موکلین در خصوص حق الوکاله توافق نمایند و از این جهت مکلف به دریافت حق الوکاله طبق تعرفه نمی باشند و در واقع تعیین میزان دستمزد وکیل دادگستری کاملا مبتنی بر توافق است. پرداخت هزینه های دادرسی اعم از هزینه و دادخواست، ابطال تمبر، هزینه رفت و آمد و غیره بر عهده موکلین می باشد. وکلای پایه یک دادگستری و حتی کارآموزان وکالت هر ساله موظف به پرداخت مالیات های پرونده های خود به اداره دارایی، پرداخت حق عضویت به کانون وکلای مربوطه و پرداخت حق تمبر دادگستری به دادگستری هستند.

 

  • وکلای پایه یک دادگستری بنا بر اصل شرافت و تعهد اخلاق حرفه ای خود موظف هستند که در برخورد با موکل و دادگاه، شأن وکالت و انتظامات خاص وکلا را رعایت نمایند. در هر حال وکیل دادگستری از شأن اجتماعی بالایی برخوردار است که به این درجه، میزان تحصیلات، تخصص، سابقه، نوع دانشگاه فارغ التحصیلی و غیره نیز افزوده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *